ارتباط عجیب زمستان و سکته قلبی | بلایی که سرما برسرتان می‌آورد + علائم

قلب همچنین باید سخت‌تر کار کند تا دمای بدن را بالا نگه دارد. این عوامل در کنار استرس، منجر به افزایش تعداد حملات قلبی و سکته در ماه‌های زمستان می‌شود.
ارتباط عجیب زمستان و سکته قلبی | بلایی که سرما برسرتان می‌آورد + علائم
کد خبر : ۵۴۷۹۷

خبرگردون | هرچند هوای تهران و برخی از کلان‌شهر‌ها هنوز چندان سرد نشده، اما محققان معتقدند که در فصل زمستان بیش‌ازپیش باید نگران حملات قلبی و ابتلا به برخی از بیماری‌های قلبی باشیم.

به گزارش inspirahealthnetwork، تقریباً تمامی مردم جهان در فصول سرد سال تنها به پوشیدن کلاه و دستکش بسنده می‌کنند و مراقب‌اند که روی برف و یخ لیز نخورند؛ اما در آخرین تحقیقات انجام‌شده آمده که هوای سرد ممکن است هر فردی را تا مرز سکته به‌پیش ببرد.

تاپاتی استالام، پزشک متخصص قلب می‌گوید: هوای سرد زمستانی باعث انقباض رگ‌های خونی شما می‌شود. درنتیجه، قلب مجبور است برای رساندن خون به سرتاسر بدن بیشتر پمپاژ کند. در چنین شرایطی، فشارخون و ضربان قلب به‌شدت افزایش می‌یابد.

او ادامه می‌دهد که قلب همچنین باید سخت‌تر کار کند تا دمای بدن را بالا نگه دارد. این عوامل در کنار استرس، منجر به افزایش تعداد حملات قلبی و سکته در ماه‌های زمستان می‌شود. در این میان افرادی که سابقه حملات قلبی دارند و یا به بیماری قلبی مبتلا هستند، باید بیش از دیگران نگران باشند.

دکتر استالام می‌گوید: برای افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر، مهم است که بدانند هوای سرد چگونه بر سلامت قلبشان تأثیر می‌گذارد. این افراد باید بدانند چگونه از قلب خود محافظت و به احساس خود توجه کنند.

او به بیماران توصیه می‌کند، نکاتی که در ادامه ذکر می‌شود را جدی بگیرند:

برف پارو نکنید

ضربان قلب با هوای سرد افزایش می‌یابد، بنابراین پارو کردن پیاده‌رو یا حیاط می‌تواند ضربان قلب را بیشتر کند و فرد را در معرض خطر حمله قلبی یا سکته قرار دهد. دکتر استالام پیشنهاد می‌کند: اکنون زمان آن است که از دوستان یا اعضای خانواده‌تان برای انجام این کار کمک بگیرید. پارو نکردن برف، می‌تواند قلب شما را نجات دهد و همچنین از آسیب‌های کمر جلوگیری می‌کند.


از مصرف نیکوتین، الکل و کافئین خودداری کنید

فصل سرما تمایل افراد را به مصرف نوشیدنی‌های گرم و الکلی بیشتر می‌کند؛ اما نوشیدن الکل، استفاده از نیکوتین و نوشیدن کافئین می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهد.

دکتر استالام توصیه می‌کند: نوشیدن الکل و کافئین را محدود کنید و از نیکوتین کاملاً به دور باشید. هر سه این‌ها، رگ‌های خونی را بیشتر از حد معمول منقبض می‌کنند و بر توانایی قلب برای پمپاژ خون تأثیر می‌گذارند.

استراحت کنید

دکتر استالام همچنین می‌گوید: اگر باید برای مدت طولانی بیرون خانه باشید، لباس مناسب بپوشید تا گرم بمانید. همچنین استراحت را فراموش نکنید.

در این گزارش محققان تأکید می‌کنند که علائم ابتدایی حمله قلبی را بشناسید. تا اگر شما یا یکی از عزیزانتان این علائم را تجربه کرد، به‌سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

  • درد یا ناراحتی قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد؛ یا از بین می‌رود، اما دوباره عود می‌کند
  • سبکی سر
  • درد یا ناراحتی فک، گردن یا کمر
  • درد یا ناراحتی شانه یا بازو
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع یا استفراغ بی‌دلیل
  • خستگی بی‌دلیل

دکتر استالام در انتها تأکید می‌کند: سبک زندگی سالم در ماه‌های فصل زمستان نیز می‌تواند به محافظت از قلب کمک کند. رژیم غذایی سالم سرشار از میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی، رمز پیروزی شماست. همچنین پس از مشورت با پزشک، ورزش را فراموش نکنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر